Baadsters



Al vanouds vormen baadsters een motief voor een afbeelding. Bij de Grieken op vazen en schotels en bij de Romeinen in fresco's en mozaïeken. Bijna iedere schilder heeft zich in de loop der tijd met dit onderwerp beziggehouden. Bekend zijn de baadsters van Rubens en Fragonard. Deze baadsters zijn een mooi voorbeeld van uiterst sensuele en frivole werken. De poses van deze vrouwelijke gestalten zijn zeer uitdagend. Het doek waarmee de naakte vrouw haar kruis bedekt beklemtoont haar naaktheid en tevens de pikante aanblik die haar pose met zich meebrengt. De toeschouwer is geneigd zich een voyeur te voelen. Met Cezanne en Renoir krijgen de baadster een meer integer en ingetogen karakter. Bij Willem Hofhuizen zien wij een afwisseling tussen deze uitdaging en frivoliteit enerzijds en dan weer ingetogenheid en sensualiteit anderzijds. Soms verhult het gewaad, dan weer niet. De ene keer is de baadster geheel gekleed en de andere keer geheel niet. Soms opgenomen in de natuur en dan weer pront aanwezig


Olie op paneel 50x65
1967


Olie op paneel 65x30
1967


Olie op paneel 40x45
1967

 


Olie op doek 70x60
1976

Detail

Detail


Olie op paneel 40x50
1976


Olie op doek 60x70
1976


Olie op doek 90x100
1982

In het verleden werd Willem Hofhuizen wel eens gezien als een "maniërist". Hoewel hij veel gekeken heeft naar kunstenaars uit de tijd van het Maniërisme, zoals El Greco, Tintoretto, Vasaci en wellicht hoort in dit rijtje ook Titiaan, heeft hij de distorsie van het menselijk lichaam slechts gebruikt om de, voor zijn gevoel, statische elegantie te benadrukken en niet om de dynamiek binnen het schilderij te verhogen.