Stilleven

 

Was het vervaardigen van een landschap voor hem uitrusten, het stilleven was dit in het geheel niet. Hiermee beproefde hij voor het eerst een nieuwe stijl, om vervolgens met een kruisiging definitief deze nieuwe stijlperiode in te luiden. Hij wilde schilderen met alle zintuigen, met het verstand en intuïtie, welke na een periode van in zichzelf keren naar buiten kwam. Zijn stijl, aanvankelijk nog gebombardeerd door Campendonk, zien wij hier veranderen. Eerst nog de "fauvist" gelijk Matisse, maar later neemt de "glacis" toe in de tijd. De kleuren worden voller en de vormen ronder bepaald. In de laatste stillevens is een invloed van Cezanne onmiskenbaar aanwezig en ging hij feitelijk terug in de tijd. Het vormde de inleiding tot zijn latere periode van het "clair obscur". Zowel Matisse als Cezanne waren zijn voorbeelden, als ook het feit dat iedere kunstschilder zich bezig moest houden met een stilleven.

 



Olie op doek 35x40
Omstreeks 1949

 



Olie op doek 50x60
1954

 



Olie op paneel 50x60
Omstreeks 1956

 



Detail

 



Olie op doek 50x60
1964

 



Olie op paneel 50x60
1968

 



Olie op doek 70x60
1970




Olie op doek 40x50
1975




Olie op doek 60x70
1977



Detail
1977