 |
Verguisd
en geprezen. Het feit alleen al dat men zich zoveel moeite getroostte
om lappen tekst te schrijven over Willem Hofhuizen en hierin
uit te weiden over hoe hij verschillende stijlen uit het verleden
toepaste, of veelvuldig "bloot" in zijn schilderijen
verwerkte, geeft aan dat men zich op zijn minst niet comfortabel
voelde met dergelijke uitspraken. Hij werd een maniërist
genoemd. De criticus dacht blijkbaar dat het ging om het toepassen
van een maniertje. Koddig feitelijk, zoals Willem Hofhuizen
de critici op het verkeerde been had gezet, in de tijd van toen.
Een
korte uitleg. Maniërisme is een late stroming (1550-1580)
van de renaissance, waarbij men de vormen van mens en dier ging
uitrekken om de dynamiek binnen de afbeelding te vergroten.
Deze langgerekte vormen werden dan ook nog eens letterlijk uit
evenwicht gebracht om genoemd effect te verhogen. Zelfs Michelangelo
werd hierom wel eens een maniërist genoemd. Hij creëerde
bijvoorbeeld beelden waarbij een paard of mens nog net niet
hun evenwicht verloren. Boeiend omdat in die tijd alle kunst
voornaamheid moest uitstralen en ten dienste van de kerk moest
staan.
|
Kijkt
men naar de werken van Hofhuizen, dan is het eerste wat opvalt dat zijn
schilderijen statisch zijn. Zo simpel eigenlijk. De figuren zijn weliswaar
langgerekt, maar alleen met de functie, de gratie te verhogen. Noem
het voor mijn part gotiek, maar geen maniërisme.
Geprezen.
Willem Hofhuizen werd gezien als een ware meester in het toepassen van
kleuren. Een Mozartiaans wonderspel van kleuren en wat al niet. Maar
ook geprezen om zijn flinterdunne penseelstreek en het laten sublimeren
van het klassicisme en de tijd van toen.
Inmiddels
zijn wij in de tijd voortgeschreden en met dit interactieve webdocument
dat voor U ligt proberen wij uitleg te geven over zijn stijl, zijn emotie
en zijn ontwikkeling. De tijd zal uitwijzen of het monumentaal werk
is en of het een belangrijke plaats zal innemen in de (kunst)geschiedenis.
In ieder geval hopen wij, dat dit webdocument ertoe zal bijdragen dat
zijn werk de plaats krijgt die het verdient en men meer te weten komt
van de mens achter de kunstenaar.
Uiteindelijk
zijn de schilderijen van Willem Hofhuizen een weerspiegeling van zijn
belevingswereld, waar de mens (de vrouw) de belangrijkste rol in speelt.
Op veel van zijn schilderijen kijkt hij over de schouders van anderen
mee met een voldane blik. Het is immers zijn wereld die hij in beeld
brengt op een typisch eigen manier waarin de transparantie van materialen
een grote rol speelt. Het moest gewoon mooi zijn.